Elever bygger spindeltrappe i smedeafdelingen på EUC Syd i Tønder
I smedeafdelingen på EUC Syd i Tønder har tre elever, Alexander, Mads og Esben, kastet sig over et spændende og udfordrende projekt. Som en del af deres hovedforløb 3 har de bygget en imponerende spindeltrappe – noget, der normalt ikke er en del af pensum, hvor eleverne oftest laver en klassisk ligeløbstrappe.
Ideen til trappen kom fra Mads, der ønskede en trappe til sit hus, som har et fladt tag. På taget ønsker han at bygge en terrasse, så de får udsigt over markerne. For at gøre projektet ekstra udfordrende, foreslog faglærer Martin Lundehave Andersen, at de skulle prøve at bygge en spindeltrappe. Drengene gik straks i gang og designede deres eget programmeringssæt for at kunne justere trappens mål og detaljer undervejs i processen.
Et alsidigt og udfordrende forløb
Hovedforløb 3 på smedeuddannelsen varer 10 uger og består af flere forskellige projekter, der styrker elevernes færdigheder. Eleverne arbejder bl.a. med at:
- Bygge et værktøjsskab for at mestre grundlæggende håndværksteknikker.
- Lave trapper og gelændere – typisk ligeløbstrapper, men i dette tilfælde blev det en spindeltrappe.
- Svejse I-bjælker, hvor de lærer om vigtigheden af temperaturstyring ved svejsning.
- Robotsvejsning med fokus på programmering af svejserobotter.
- Afslutte forløbet med et selvvalgt projekt, hvor eleverne kan udfolde deres kreativitet og praktiske evner.
Drengenes trappeprojekt blev en spændende udfordring. Esben fortæller, at processen med at lave trappen var både tidskrævende og krævede præcision, især når det kom til gelænderet, der skulle bue korrekt med trappens hældning. "Det har været en sjov og udfordrende proces, men vi har lært en masse undervejs," siger han.
Et fag med mange facetter
Alexander fremhæver, hvor alsidigt smedefaget er: "Det er spændende, at vi både arbejder med fine svejseteknikker som tigsvejsning, der kræver præcision, og med mere robuste materialer, som vi svejser med elektroder." Esben tilføjer, at det fedeste ved smedefaget er variationen i opgaverne – ingen dage er ens.
Gelænderet viste sig at være den største udfordring ved spindeltrappen, da det ikke bare skulle gå lige op, men følge både kurve og hældning. Med deres selvudviklede tegneprogram kunne drengene dog sikre, at alle mål og detaljer passede perfekt.
Projektet har givet drengene både tekniske og kreative udfordringer, og de ser nu frem til deres afsluttende projekter. Alexander arbejder på en vejhøvl til en minilæsser til grusveje, Mads laver et legetårn til sine to piger, mens Esben bygger en tons presser til at bukke og rette jern. Alle projekter er praktiske løsninger, som de kan bruge derhjemme.