Fag 14863 Modul 2.2 Styring og regulering af automatiske anlæg
Forudsætninger:
Modul 1.2: Automatiske anlæg på maskiner
Modul 1.3: Automatiske anlæg i bygninger
Faglig undervisningsmål:
- Eleven kan selvstændigt designe, programmere, indkøre og montere styringer og reguleringer indeholdende elektromekaniske, elektroniske og programmerbart udstyr (PLC).
- Eleven kan opbygge et pneumatisk anlæg samt foretage fejlfinding, reparation og vedligeholdelse. Eleven kan redegøre for komponenter til hydraulikstyringer og hydraulikpumper.
- Eleven kan vælge og foretage vedligeholdelse af hydrauliktanke og -væsker.
- Eleven kan anvende relevant dokumentation.
- Eleven kan foretage fejlfinding, service og vedligehold på styringer og reguleringer af
automatiske anlæg. - Eleven kan redegøre for og udvælge korrekte styre- føleorganer, transmittere og konvertere samt udføre indkøring og justering af disse.
- Eleven kan anvende visionssystemer med optisk udstyr til kvalitetssikring af processer.
- Eleven kan foretage montering og programmering af operatørpaneler og grafiske brugerflader.
- Eleven kan opbygge, optimere og indkøre en reguleringssløjfe ved anvendelse af en PIDregulator.
- Eleven kan redegøre for og opbygge sikkerhedssystemer på automatiske anlæg, herunder nødstop og safe-plc m.m.
- Eleven har kendskab til og kan anvende step- og servomotorer samt programmerbare motorstyringer.
- Eleven kan selvstændigt udføre måling, fejlfinding og kvalitetssikring i forhold til valgmodulets indhold.
- Eleven kan redegøre for og anvende relevante love, regler og standarder i forhold til valgmodulet, samt anvende it til relevant informationssøgning.
- Eleven kan anvende relevant fagterminologi på engelsk med samarbejdspartnere og brugere.
- Eleven kan anvende innovative processer for at skabe den bedst mulige løsning i forhold til
valgmodulet.
Elevbeskrivelse:
Faglig indhold:
Elevarbejdstid:
Skoletiden er typisk fra 8.10 til 15.10 mandag til torsdag, fredag er fra 8.10 til 11.50.
Foruden skoletiden, må der forventes hjemmearbejde i et omfang, så arbejdsugen svarer til samlet 37 timer elevarbejdstid.
Lektioner:
128 lektioner.
Evaluering og bedømmelse:
Standpunktskarakter.
Se Evaluering og bedømmelse af modul i den indledende beskrivelse af moduler.
Udstyr/materialer:
Et teori/praktik lokale til 18 elever med udstyr til det pågældende modul.
Praktisk mål efter modul 2.2 Styring og regulering af automatiske anlæg.
- Eleven kan foretage projektering, programmering, indkøring og montering af styringer og reguleringer samt grafiske brugerflader.
- Eleven kan vejlede brugeren om anlæggets brug og vedligehold.
- Eleven kan udføre kvalitetskontrol efter planer, skemaer og anden relevant dokumentation i forhold
til modulet. - Eleven kan udføre fejlfinding og relevante målinger i forhold til modulet.